Az európai fogyasztói bizalom történelmi mélységeket ért el 2008-ban, az 1-től 10-ig terjedő skálán az egy évvel korábbi 4,9-ről 4,3 százalékra esett vissza – derül ki a Cetelem Körkép 2009 című, 13 országra kiterjedő felmérésből.
A magyarok pedig különösen pesszimistának számítanak az európai átlaghoz viszonyítva is: nálunk 2,9 ponton áll a mutató, ennél egyedül Portugália produkált alacsonyabb értéket. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a gazdasági válság ellenére a magyar lakosság nem tervezi drasztikusan visszafogni a fogyasztását: borús közhangulatunk ellenére mi nyilatkoztunk úgy a legnagyobb – 84 százalékos – arányban, hogy az idén növelnénk a fogyasztásunkat, ezzel párhuzamosan pedig a megtakarítási szándék nálunk a legalacsonyabb.
Ami pedig a fogyasztási hitelek piacát illeti: tavaly egyedül Spanyolországban csökkent az állomány, ám a közép-európai államok – köztük Magyarország – látványosan fejlődnek. Hazánkban a fogyasztási hitelek állománya tavaly elérte a 11,87 milliárd eurót, ez 38,2 százalékos bővülést jelent a bázishoz képest.
(Igaz, a figyelemre méltó megugrásban jelentős szerepet játszott a devizaalapú hitelek forintgyengülésből eredő átértékelődése is.) Ezzel az egy háztartásra jutó fogyasztásihitel-állomány eléri a 3124 eurót – mai árfolyamon számolva hozzávetőlegesen 950 ezer forintot – Magyarországon, ez már az európai átlag kétharmadának felel meg.